Otázky a odpovede
10.9.2014 Tlačiť
OTÁZKA:
Dobrý deň,
Sme nová turistická organizácia a ideme robiť turistický pochod okolo Hornej Poruby, na ktorý pozývame aj turistickú verejnosť. Štartovné je 2 eurá, v tom je zahrnutý guláš a čaj pre účastníkov po absolvovaní pochodu.
Na obecnom úrade je podujatie ohlásené, povolenie máme. Keďže s tým zatiaľ nemám skúsenosť, pýtam sa: musíme vydávať príjmový doklad o zaplatení každému účastníkovi?
Peter Martinák, KST Vápeč Horná Poruba

ODPOVEĎ:
Podľa zákona o účtovníctve je potrebné mať na každé prijaté a vydané peniaze doklady. No hoci som sa za X rokov zúčastnila už nesmierne veľa rôznych turistických podujatí, ešte nikdy som od nikoho nedostala príjmový pokladničný blok, ani paragón.
Dôvod? Pri prezencii účastníkov turistického podujatia obvykle ani nie je čas vypisovať doklady, niektorí platia skupinovo, niektorí samostatne a keď je veľa účastníkov, samotná prezencia sa naťahuje a účastníci frflú, že to dlho trvá.
Keď náš oddiel robí akcie a účastníci platia štartovné, vždy sa spýtam, kto chce doklad o zaplatení. Ešte nikto nikdy odo mňa ten doklad nechcel.
Je na Vašom rozhodnutí, ako budete postupovať. Ak chcete vydávať doklady o zaplatení, zoberte si so sebou klubovou pečiatkou opečiatkované príjmové doklady a dajte ho tomu, kto bude požadovať. Ak nikto, nič sa nedeje.
Ak dáte príjmový doklad o zaplatení (do príjmovej položky napíšte: štartovné) každému účastníkovi, nič tým nepokazíte, len je to práca naviac.
Čo sa týka účtovníckeho podchytenia akcie, do účtovníctva vložíte pozvánku na akciu, prezenčnú listinu z akcie (ja túto prezenciu vždy robím) a sumu EUR, koľko ste vyzbierali. Suma EUR by mala byť súčin počet účastníkov podľa prezenčky x štartovné (príklad: na prezenčke bude 125 účastníkov x 2 € štartovné = 250 € príjem). K tomu zaúčtujete výdavkové doklady k danej akcii. Ja to takto robím.
Ak aj nevediete účtovníctvo, aj tak si všetky výdavky a prezenčku založte, nikdy neviete čo, kto bude od Vás aj po čase požadovať.
Anka Krištofová, podpredseda KST pre ekonomiku a marketing.